הקדמה:

Dr. Robert Fondiller IVIanagement Consultant 200 W. 58tl1 St.
New Yorl<, NY 10019, USA

מר כוכב בהיר שוכב ערום בחדר הניתוח בבית החולים קומפו, ממתין להשתלת כליה.

היצור האנושי היחיד זולתו בחדר הניתוח היא העלמה סיפרה, מפעילת מחשב, שהתמחתה כאחות. לבושה — כסוי־תרסיס מחוטא. עם גמר העבודה תשטוף מעליה את הכסוי במקלחת ותרסס על עצמה לבוש אחו— חליפת רחוב או שמלת ערב — בהתאם לרצונה.

גב׳ סיפרה אינה מקדישה תשומת־לב למר כוכב בהיר. היא עסוקה כבר בתיכנות המחשב להשתלת לב, עבור חולה אחר, שניתוחו יחל בעוד שתי דקות ו־46 שניות. (בשנת 2001 אין מרפאים או משתילים אברים, משתמש,Q באברים מלאכותיים בלתי שבירים ופטורים מזיהום).

בחדר המיון

כאשר הגיע מר בהיר לחדר המיון של בית החולים קומפו, לא קידמו את פניו תור ארוך של חולים ושאלונים מייגעים, אלא שלט מואר ועליו כתובת בהירה; ״פציינט חדש, לחץ על כפתור״, וקול מוקלט לחש לו בחמימות ובמרגיע: ״ברוכים הבאים לבית החולים קומפו. תוך פחות מחמש עשרה דקות תצא מפה בריא יותר מתמיד. משפחתך תוכל להמתין ביציאה האחורית של בית החולים. הואל נא לשכב עכשיו על הספה, הפנים אל הקיר, זה הכל״. מר בהיר מילא אחר ההוראות. כששכב על הספה גילה, כי היא היתה ראשה של חגורה־נעה. משקל גופו הפעיל את המנוע והספה החלה לנוע לעבר חדר הניתוח. אויר חם ואור רך שיככו את דאגתו. קול חרישי ביקשו לעצום את עיניו. אגב תנועתו נמסו בגדי התרסיס שלו, וגופו נחטא באדים חמים, ששמרו על חום גופו. בו בזמן שידר משדר זעיר, שנשתל בגופו של מר בהיר עם לידתו, את מספר הזהוי שלו למחשב. באמצעותו שלף המחשב מבנק הנתונים את כל המידע החיוני עליו, בלי שמנוחתו של מר בהיר תוטרד כהוא זה. ואמנם כה שלמה היתה מנוחתו של מר בהיר שלא חש כלל בבדיקות הנערכות בגופו אגב המסע. אצבעו רוססה בחומר מרדים, מחט דקה נטלה דוגמת דם וקרן לייזר איחתה את מקום הדקירה. כל זה התרחש בפחות משניה. גז מרגיע שגמהל באויר השרה על מר בהיר תחושה מופלאה שהעולם הוא אי של אושר נטול כאבים. כאשר צוותה תת הכרתו להפריש שתן ציית מר בהיר בנים לא נים.

הכנה לנתוח

מסעו של מר בהיר העבירו דרך טבעת של משושי־חום רגישים ביותר, שתפקידם לאבחן ולהגדיר את חוליו. כידוע זורם דם אל אזור פגוע בגוף במנה מוגברת. תבונה זאת גורמת לעליית חומו של האזור ומאפשרת למשושי החום לאתר את מקומו. סריקת הגוף באמצעות משושי החום לאתור נקודות הסטיה מתקן הבריאות נעשית ע״י פעולה של צירי x ו־Y — לפי תכנית מחשב. סטיות אלו מוזנות למחשב לצורך איבחון ובחירת דרך הריפוי, המתבצעת ע״י הזרקות של מרשמים ארוכי־קיום (בני כמה שנים אם צריך), או ע״י התערבות כירורגית של ד״ר עצמות. ד״ר עצמות הוא רובוט בפיקוח של מחשב, המנתח במהירות הבזק. במקרה של מר בהיר החליט המחשב על ניתוח, לאחר שחישב את סיכוייו עם או בלי ניתוח ומצא, כי מבחינה סטטיסטית טובים סיכוייו של מר בהיר לעבור בהצלחה את הניתוח. לאחר שאובחנה אצל מר בהיר מחלת כליות הוזרק לכלייתו צבע, על מנת להקל בבוא העת על תכנית המחשב לפקח על מכשיר הלייזר של ד״ר עצמות בהוצאת הכליה הפגועה. בינתיים מצא המחשב את גודל הכליה המלאכותית הדרושה למר בהיר. חישוביו התבססו על משקלו, אשר נקבע אגב שכיבתו על חגורת ההסעה, ועל נפח גופו, שנמדד ע״י מערכת משושי־אור מתחת לחגורת ההסעה השקופה. נתונים אלה סייעו למחשב למצוא את נפח הגוף וצפי־ פותו, וכן להביא בחשבון אפשרויות אחרות, כמו מחלת בצקת (הצטברות לא נורמלית של נוזלים נסיו־ ביים ברקמות־חיבור). עוד מתנהל 23מר בהיר לעבר חדר הניתוח סיים המחשב לערוך את החישובים המורכבים הנוגעים לבדיקות ולאבחון המחלה, השלים את פעולות הרישום המינהליות ופיקח על הטיפול המכין. כמו כן התקין עבורו את חדר הניתוח וכתב תכנית־מחשב מפורטת להפעלת ד״ר עצמות. התחנה האחרונה לפני חדר הניתוח היתה מחלקת ההיפנוזה. במחלקה זו מהפנטים את החולה ע״י פעולה משולבת של גרויים חזותיים (אורות מרצדים הנקלטים דרך העפעפיים העצומות) וקוליים. דיבורו המוקלט של המהפנט מבטיח לחולה שלא יחוש כאבים, מוסר לו הנחיות כיצד לנהוג לפני ואחרי הניתוח ומתי לשוב לבדיקות.

המסע תם. מר בהיר נכנס שכוב, רפוי ורגוע אל חדר הניתוח. הכליה המלאכותית, שנבחרה עבורו ע״י המחשב מצויה כבר בידיו של ד״ר עצמות.

ההשתלה

לד״ר עצמות ידיים רבות הפועלות בו־זמנית על פי תוכנית המחשב, שנכתבה במיוחד עבורו. בעוד ד״ר עצמות מבצע חיתוך בקרן הלייזר ב״נקודה הנכונה ביותר״ (מבחינת מיקום הכליה, מבנה שרירי הבטן וצורתה האסתטית של צלקת הניתוח), בוחן זוג ידיים אחר של ד״ר עצמות את גמישותו של עור הבטן, כדי לחשב מתימטית את כיוון החיתוך ואורכו המיטבי הדרוש להוצאת הכליה הפגומה ולהשתלת החדשה.

תוך כדי החיתוך צורבת קרן לייזר את הרקמות למניעת שטף דם וזיהום, וזוג ידיים נוסף ממשיך למשש את רוחב הפתיחה הדרוש — תוך כדי החיתוך. נתונים, המתקבלים

במחשב ללא הפסק בהיזון חוזר מאפשרים פיקוח רציף אחרי מהלז החיתוך ואחרי תנועתה של קרן הלייזר.

עם התרחב החיתוך מפרידות אצבעות אחרות של ד״ר עצמות את רקמות השרירים, בעוד אצבעות נוספות שלו צובטות עורקי דם מרכזיים המובילים אל הכליות — לפני קטיעתו ע״י קרן הלייזר (חיתוך בעזרת איוד ולא בצריבה). בשעת הרחקת הכליה הישנה פועלות בעת ובעונה אחת עשרים או שלושים אצבעות של ד״ר עצמות לחסימת עורקי הדם, להזזת השרירים וכיו״ב, ולבסוף להכנסת הכליה החדשה.

גברת סיפרה עוקבת במבט מרוכז אחרי כל אחת מאצבעותיו הרבות של ד״ר עצמות בעוד עינה השניה נחה על לוח הפיקוד של המחשב.

במקרה של תקלה אמורה גב׳ סיפרה ללחוץ על אחד מכפתורי האזעקה המפוזרים בהישג יד בכל שטח חדר הניתוח. האזעקה תשתק מיד את ד״ר עצמות ותפעיל את המחשב בתכנית חרום. תוך חמש שניות מרגע האזעקה יאבחן המחשב את מצבו של החולה, ידפיס תרשים משוחזר של מהלך הניתוח ואת הנוהלים של אחרי־הניתוח, יציין את הנקודה בה הופסק הניתוח ואת סיבת ההפסקה, ולבסוף יצייר תרשים של כל הפעולות הנדרשות לסיום הניתוח. צוות רופאים מוכן לפעולה מיידית שרוי בחדר סמוך בתרדמה. בעוד הם ישנים מוזנת תת הכרתם במהלך השוטף של הניתוח. אם פעמון האזעקה לא הופעל נמסרת לתת הכרתם פקודה לשכוח את כל הפרטים הנוגעים לניתוח. אם ניתנת אזעקה מסתובב חדר המיטות ונפתח אל חדר הניתוח. הצוות לבוש החלוקים

והמסכות מתעורר ונכנס מיד לפעולה במקום ד״ר עצמות. מקץ 180 שניות יש למר בהיר כליה מלאכותית, שתאריך ימים ממנו. עתה נעה חגורת ההסעה לעבר הדלת האחורית. בהגיעו לשם יהיה כבר מוכן להגיב לאות אחר־היפנוטי, שהוראתו; ״קום ! תם ביקורך בבית החולים קומפו. אתה מרגיש טוב יותר, בריא יותר ושמח יותר !״. גברת בהיר, הממתינה לו מעבר לפתח, אוספת אותו במכוניתה. פחות מחמש דקות למן כניסתו בדלת הקדמית של בית החולים שב מר בהיר לביתו.

העתיד האמיתי

תאור זה של ניתוח השתלה הוא נטול דמיון, כיוון שבעתיד לא יהיה צורך בהשתלת אברים. במקום זאת יוכנסו בודאי משדרים זעירים בגופו של התינוק עם לידתו.משדרים אלה ישדרו אות התראה כאשר האבר — בתוכו הם שוכנים — ילקה בחולי כלשהו. דרכי הריפוי יהיו שונות

ומגוונות. במקרים אחדים יזריקו לאבר החולה חידקים שאומנו במיוחד להלחם נגד מחלה מסויימת. במקרים אחרים ישתמשו בתאים רב־תכליתיים, בעלי קצב גידול מהיר (כמו סרטן מבוקר ולא ממאיר), שיבלעו את התאים החולים ויירשו את מקומם. או יסתייעו באמצעים כימיים כדי להשיב את שיווי המשקל הכימי לאיתנו. במקרים מיוחדים יחדירו מחטים תת עוריים לאבר הפגוע, שיפוררו אותו לאבק דק וישאבו אותו החוצה. במקומו יזריקו אבר חדש, במצב מיובש ומצומק, שיתפח למדים הנורמליים עם ספיגת הנוזלים של הגוף. בעצם, גם תאור כניסתו של מר בהיר לבית החולים קומפו מיושן ושגרתי. מאחר שכל אדם יהיה נתון לפיקוח מתמיד של מחשב. אזי, ברגע שילקה במחלה כלשהי, יבהיל אליו המחשב אמבולנס, שיסיעו עד חגורת ההסעה — עוד טרם יוודע לו דבר המחלה.

24