מחשבותמתחום:אמנות(14)

m066p003-4

על זיוף באמנות

64 65 הדבר הראשון המתבקש כשמדברים על זיוף ועל אותנטיות, זה ניסיון להגדיר מהו בעצם זיוף. ההגדרה הפשוטה והבסיסית ביותר היא, שזיוף הוא כל דבר שמתחזה להיות מה שהוא איננו באמת, ואשר נעשה לשם הונאה.... (המשך)
m059p005_m059p005-2

חתך הזהב באמנות

המונח "חתך הזהב" נוצר בתחילת המאה ה-16, ומאז הוא תופס מקום מרכזי באסתטיקה המערבית, כמושג הקשור בקשר הדוק עם היופי. אבל כבר היוונים הקדמונים היו מודעים לתכונות המתמטיות והאסתטיות של פרופורציה מיוחדת זאת, והם עשו... (המשך)
m053p022_m053p022-1_FI

הגוף כשלעצמו

ביקוריהן של להקות מחול יפניות ובמיוחד הופעתה ה״מחשמלת״ של סנקאי־ג׳וקו, עוררה בלב רבים סקרנות עזה כלפי מחול הבוטו היפני העושה שימוש מרתק ורב־ניגודים בשפה הגופנית, בנסיון לחשוף היבטים נסתרים, ראשוניים ומטאפיסיים של המציאות היומיומית. דיאלקטיקה... (המשך)
m049p002_m049p002-2_FI_1

המציאות הקפואה של המצלמה

ספרה של סוזאן סונטאג על ״הצילום כראי התקופה״ מיקד את תשומת הלב למכשיר מרתק זה שמצא לו תוך זמן קצר יחסית אחיזה איתנה בתחומים רבים ומגוונים של הפעילות האנושית כמדיום אמנותי, תעודי, מסחרי, חברתי ואינטימי.... (המשך)
m046p002_m046p002-2

אינטרמצו עם נולה צ’ילטון

ההצגה ”קריזה" בביומה של נולה צ'ילטון היתה לרבים הארוע התאטרוני הבולט של שנת 1976 וביססה את מעמדה כאחד הכשרונות המחוננים והמקוריים שקמו לתאטרון הישראלי. בראיון עמה, המופיע בגליון זה, מתברר שגישתה של צ'ילטון לתאטרון היא... (המשך)
m043p002_m043p002-3

בעקבות הקריטריונים

תערוכת המיחזור במוזיאון ישראל, יער הכבסים של קדישמן, לשונות הפרה של גבע, השמיכות של לביא, תערוכתו הישראלית של ראושנברג — אלו ואחרות הטילו מבוכה לא רק בציבור הרחב, כי אם גם בקרב קהילת האמנים עצמה. לדעת... (המשך)
m043p002_m043p002-2

האמן כצפור בעלת עיניים זוהרות

האמנות לומדת מן העבר וגדולתה וייחודה בכך שאינה חוזרת על עצמה. ואילו ״אמנות מטעם״, פוסק יגאל תומרקין, בין שהיא ראליזם־סוציאליסטי, סוריאליזם או קונצפטואליזם, היא דבר רע — באשר היא נוגדת את ההישג הגדול של המאה... (המשך)
m043p002_m043p002-1

סוף האמנות או סף חדש?

הנסיון להגדיר מהי אמנות הוא בן 2,500 שנה לפחות, ודומה שככל שהמאמץ גובר והאמנות מתעשרת אנו מתרחקים יותר מהגדרה ברורה, שהיא גם מקיפה, מספקת ואוניברסלית. ד״ר גדעון עפרת, תאורטיקן ומבקר אמנות, מציע פתרון סופי ומלא... (המשך)
m039p002_m039p002-4

האמנות כפשר של המצב האנושי

סרטיו של ברגמן מעלים אצל רבים את השאלה שמא מיצה יוצר גדול זה את עולמו המיוחד וכמו גיבוריו הוא שב וחוזר על עקבותיו במעגלים העקרים של האין-מוצא. הרגשה זו מקורה בתפישה מוטעית של המוטיב והאינטרפרטציה... (המשך)
m036p006_m036p006-1_FI

הכתב לשחרור התנועה

הנסיון לרשום תנועות ריקוד ליווה כנראה את התרבות האנושית משחר ימיה. אך אף אחד מן הכתבים שפותחו לא הצליח להקנות לריקוד אותה אוטונומיה של ביטוי שהתוים העניקו למוסיקה, הא״ב לשירה ולספרות והצבע לציור. האם כתב... (המשך)
m032p007_m032p007-1-FI

BLOW-UP

סרטו של אנטוניוני, Up־Blow, כמיטפורה מקסימה של הינתקות האדם המודרני מהממשות של הדברים וקיומו בעולם של מראות המשקפות את בבואת הדברים. כושרה המופלא של המצלמה (שלא כמסרטה) לעקור קטע זעיר של המציאות מתוך רצף הזמן... (המשך)
m026p024_m026p024-3-FI

ידיעות מעולם המחשבים

סוד הפירמידה ואמנות ממוחשבת 1968... (המשך)
m023p013_m023p013-1-FI

אמנות ממוחשבת

ציורים ממוחשבים של פרופ׳ צ׳רלס סורי והמתכנת ג׳מס שאפר מאוניברסיטת קולומבוס, אוהיו.... (המשך)
m022p004_m022p004-1-FI

חולשת הברזל

בנסיון להבין כיצד חודרים מבעד לשערים המוגפים, פנינו לאמן יגאל תומרקין, שהרי הוא עדות חיה למצב מוזר זה: יצירותיו של תומרקין מקשטות 29 מוזיאונים, גלריות ואוספים פרטיים באמריקה ובאירופה, וחרף זאת שרויות עדיין במחלוקת —... (המשך)