מחשבות 59 | 1990/04

מחשבות בעל-פה על היופי במדע ובאמנות

m059p004_m059p004-1

תולדות היופי במערב

בניגוד לאפלטון, שראה ביופי בבואה ראשונה של האידיאה של היופי, הכיר אריסטו באוטונומיה של היפה. הוא ראה בדחף למצוא עונג בצורות הרמוניות ובדחף ליהנות מחיקוי מושלם את המקור של כל האמנויות היפות. פרופ׳ מנחם ברינקר... (המשך)
m059p004_m059p004-2

סוד הצימצום באסתטיקה היפנית

האסתטיקה היפנית שונה מהאסתטיקה המערבית. באמנות המערב הטבע הוא הרקע והאדם הוא העיקר. מה שהניע את האמן המערבי לפסל או לצייר הוא גוף האדם, שלמות הגוף של העלם או העלמה המסמלת את המשיכה המינית. באמנות... (המשך)
m059p004_m059p004-3

הפיסיקה והיופי

ההכרה שהמדע מלווה בתחושה של יופי איננה חדשה. מה שפחות ידוע הוא שהיופי הוא אחד השיקולים המרכזיים ביצירתן של תיאוריות מדעיות. מדענים מהשורה הראשונה אומרים, כי אין זה מקרה שהטבע מופיע בצורות הנתפסות על ידינו... (המשך)
m059p005_m059p005-1

בין הגביש לעשן

לכאורה נבדל המדע מהאמנות בשאלת האמת. האמת היא מה שקיים, והלא מדעי הטבע עוסקים בגילוי העובדות הקשורות במה שקיים. לעומת זאת, האמנות מבוססת על הדמיון, והדמיון, כידוע, אינו מוגבל על ידי הקיים. זאת ועוד, כיוון... (המשך)
m059p005_m059p005-2

חתך הזהב באמנות

המונח "חתך הזהב" נוצר בתחילת המאה ה-16, ומאז הוא תופס מקום מרכזי באסתטיקה המערבית, כמושג הקשור בקשר הדוק עם היופי. אבל כבר היוונים הקדמונים היו מודעים לתכונות המתמטיות והאסתטיות של פרופורציה מיוחדת זאת, והם עשו... (המשך)
m059p005_m059p005-3

מרכיבים של יופי בקוסמולוגיה

פרופ׳ מריו ליביו מעמיד את היופי בקוסמולוגיה על שלושה מרכיבים מרכזיים: סימטריה, פשטות והעדר מרכז ליקום. אך בסיום מאמרו הוא מצביע על אפשרות, כי ייתכן ואנו חיים בכל זאת בזמן מאוד מיוחד, ולפיכך אפשר שעולמנו... (המשך)
m059p005_m059p005-4

על הבסיס הביולוגי של היופי

למה נודעת ליופי השפעה כה עמוקה עלינו למן שחר התרבות? למה הוא מעורר בנו ריגוש עז כל כך? הכיצד איכויות היופי של הנוף והפנים לא השתנו מהותית בשלושת אלפי השנים האחרונות, בעוד הלבוש והתסרוקת שינו... (המשך)