מחשבותמתוייגות כ:דת(10)

m067p003_m067p003-1

דת ללא מטאפיסיקה!?

הפילוסופיה הדתית של ליבוביץ היא מהפכנית. ליבוביץ המדען וההוגה הגדול הושפע עמוקות מן הפוזיטיביזם הלוגי. זרם פילוסופי זה ביקר את המטאפיסיקה בטענה שאין היא ניתנת לאימות - לא לוגי ואף לא אמפירי - ועל כן... (המשך)
m065p005_m065p005-2

אמריקה כאוטופיה פוריטנית

ב-1516 הקדיש המדינאי האנגלי המהולל תומס מור את ספרו "אוטופיה" למדינה אידיאלית המבוססת על עקרונות התבונה, שחברתה נשלטת על ידי דחף עמוק לסדר ושאיפה להציל את העולם מהבילבול וחוסר הסדר השוררים בו. רעיון נשגב זה,... (המשך)
m065p004_m065p004-1

שיחה עם ישעיהו ליבוביץ

במלאות 90 שנה לפרופ׳ ישעיהו ליבוביץ, הוא מתראיין ל״מחשבות" על מכלול נושאים, שדי בהיקפם כדי להעיד על ייחודו כהוגה ואיש אשכולות. ליבוביץ גורס שתורת הקוואנטים כפויה על הכרתנו, למרות שהיא מציגה לנו קשרים פונקציונליים בין... (המשך)
icon_iss64p20

הפרדוקסליות של הוודאות

מנקודת מבטה של ההיסטוריה, לוודאות ולאי ודאות נודעת חשיבות מיוחדת, כיוון שההיסטוריה עוסקת במהלך החיים הקולקטיביים של בני האדם, המבקשים להשיג מידה מירבית של ודאות להבטחת תנאי קיומם ולמימוש מאווייהם. פרופ׳ אריאלי טוען שמבחינת אופני... (המשך)
FI

זמנים ישנים וחדשים

את הניסיון להגדיר את הזמן כמושג חיצוני, הקשור עם תנועה ועם מדידה של מאורעות מחזוריים, אומר פרופ׳ פונקנשטיין, אנו חבים כנראה לאריסטו. ואילו מושג הזמן הפנימי־חווייתי, המאופיין בייחודה של החוויה ולא בחזרה של מאורע על... (המשך)
m061p004_m061p004-1

בחיפוש אחר הזמן ההיסטורי

הטרגדיה וההיסטוריה, אומר ד״ר יוסף מאלי, צמחו במקביל במאה השישית לפה״ס מההכרה שהזמן הוא לא רק הפכפך כי אם גם בלתי הפיך. התשובה לאימת האדם מפני הזמן המכלה כל, שבאה לביטוי בדמות המיתולוגית של כרונוס,... (המשך)
m057p003_m057p003-4

מצבו של האדם

למצבו של האדם יש קשר אמיץ מאוד אל משמעות החיים. שאלת השאלות של החיים היא, אם יש להם משמעות. שאלת השאלות לגבי משמעות החיים היא, אם המוות מותיר להם משמעות. היצירה מעניקה ליוצר ולאנושות את... (המשך)
m039p002_m039p002-4

האמנות כפשר של המצב האנושי

סרטיו של ברגמן מעלים אצל רבים את השאלה שמא מיצה יוצר גדול זה את עולמו המיוחד וכמו גיבוריו הוא שב וחוזר על עקבותיו במעגלים העקרים של האין-מוצא. הרגשה זו מקורה בתפישה מוטעית של המוטיב והאינטרפרטציה... (המשך)
m031p001_m031p001-30a

לחנך ל- או לחנך את

שיחה עם הסופר יזהר סמילנסקי על ״מהו חינוך״. האם חינוך זה תוכן או זה אופן ? האם אפשר ומותר לחנך אדם למשהו, או יש לחנכו כך שיהיה בן חורין בשימושי האנושיות שלו.... (המשך)
בדיקה כפשן

האם אלוהים מוסרי?

האם המהות האלוהית, כפי שהיא מתגלה בתורה, מגלמת את הביטוי העליון של מוסריות צרופה ? שיחה עם פרופ' משה טנדלר, המחלקה לבקטריולוגיה, אוניברסיטת בר־אילן.... (המשך)