הקדמה:
הסיכוי, או חוסר הסיכוי, להקנות למכונה אינטליגנציה, הוא אחד מאבני המחלוקת המפלגות את מומחי הקיברנטיקה למן הופעתו של מקצוע מדעי זה. יש הטוענים, כי כאשר יצליחו לפתח תכניות-מחשב בעלות כושר למידה עצמי מתקדם — נהיה עדים להופעת תכונות אנושיות במכונה, כמו תודעה, אינטואיציה ותבונה.
יש אחרים, השוללים אפשרות כזאת מכל וכל. מה אומרים אנשי ביניים? כותב נורברט וינר : ״אני טוען שאותם פסיכולוגים, המותחים קו בל יעבור בין הרגשות של האדם לבין אלו של אורגניזמים חיים אחרים, וכן בינן לבין תגובות של מנגנונים אוטומטיים מודרנים, ראוי להם שיזהרו בשלילתם ובהתנגדותם, כשם שראוי לי להזהר בהנחתי״.
קשה ליישב את המחלוקת, כיוון ששני הצדדים מסתמכים במידה שווה על אקסטראפולציות. יתר על כן, הנושא עצמו רווי מטען אמוציונלי כבד, שאת שורשיו ניתן למצוא בחלוקה המסורתית של האדם לגוף ורוח — כאשר הגוף הוא תהליך כימי מוגדר ואילו הרוח תהליך ערכי. מכאן המסקנה, שאף סארטר שותף לה, כי התודעה, הרוח, החשיבה, אינן יכולות בשום פנים להתפתח מחומר.
מחבר המאמר ״תרבות הרובוטים, סימן שאלה״ (בעל הפסידונים אופאטרידס פרימיגניוס, הוא אישיות ישראלית מוכרת בתחום המחשבים) סוקר את המדומה והממש בעולם הרובוטים. תוך כדי ניתוח טיבעם של תשעת הרובוטים המופיעים בספרו של איזק אסימוב ״אני — הרובוט״, מתעכב בין השאר המחבר על הרובוט קיו-טי-1. רובוט זה, השוכן בתחנת חלל נידחת19מגיע למספר מסקנות לוגיות (מבחינתו) מענינות. למשל : לא בני אדם ע״פ כדור הארץ אחראים לקיומו ולפעולתו, אלא מתקן מסויים להמרת אנרגיה, אשר יצר את בני האדם כיצורי ביניים ליצירת רובוטים מושלמים. הנקודה המענינת היא, שאין אנשי התחנה מצליחים להוכיח לו את טעותו, כשם שהוא אינו מצליח להוכיח את צדקתו. מחבר הרשימה רואה בהתנהגותו של קיו-טי-1 אלגוריה להשתלטותן של דוגמות דתיות ואחרות על חייהם של בני אדם. אך נראה שישנו הסבר נוסף, פרובוקטיבי יותר, העשוי לערער לא רק את הגיונו של קיו-טי-1, כי אם גם לעורר ספק במסקנות המדעיות שלנו, המשקפות אולי יותר את מגבלות השכל האנושי מאשר את תמונת העולם האמיתית.
סיר ארתור אדינגטון, הפיסיקאי-פילוסוף הנודע, מספר את הסיפור הבא : אי שם באוקינוס חי לו מין של דגים שטוחים בעל שני ממדים בלבד. ברגיל שוחים דגים אלה בקו ישר, אך מצוי אזור אחד, שבהתקרב אליו הדגים היו שוחים סביבו במעגלים. דג חכם אחד הסביר את התופעה המשונה בקיומן של מערבולות הגורפות כל גוף שקרב אליהן. אך כעבור זמן נמצאה תיאוריה טובה יותר שהסבירה, כי הדגים נמשכים אל דג גדול ואדיר השקוע בתרדמה בלב אותו אזור. תחילה נתקלה התיאוריה בחוסר אמון, אך עם הזמן אושרה בדייקנות מופלאה ע״י ניסויים שונים. נמצא, למשל, שכל דג נמשך אל הדג הגדול בכוח פרופורציונלי לגודלו. תיאוריה זאת הניחה את דעתם של הדגים, חרף חילוקי הדעות בדבר מהותו של כוח המשיכה עצמו. אך בוקר בהיר אחד התעורר אחד הדגים לעובדה, כי אם כוח המשיכה פועל באופן שוווה על כל הדגים, הרי שהיה צריך להטות דגים גדולים במסלול שונה מאשר דגים קטנים. הדג הנועז החל לחקור בקפדנות את המסלולים ולבסוף הגיע למסקנה מפתיעה : במקום הדג האדיר מצוי אי עגול — אותו אין בני מינו יכולים לגלות בגלל דו-ממדיותם. עם זאת, כל אימת שדג קרב לאי הוא נאלץ להטות את מסלולו לאורך קשת האי, אף כי הוא מתאמץ בכל כוחו לשחות בקו ישר.
כך נפתרה תעלומת המשיכה המסתורית, שהכתה גלים גבוהים בעולם הרגוע של הדגים הדו-ממדיים.
— המערכת —
בלייז פסקאל נולד בצרפת ב־1623 ומת בשנת 1662. בהיות בן 12 גילה משפט
גיאומטרי משל עצמו. מאמרים תמציתיים על הגיאומטריה של החרוטים, שחיבר בהיותו בן 16, הדהימו את מוריו. בהיותו בן 19 פיתח את מכונת ההישוב המעשית הראשונה, שנעזרה בסדרת חוגות להעברת העשרות מטור אל טור.
1
אנשים רבים כבר מכירים רובוט אחד, אנגרוב שמו, שהוא כנראה החכם שברובוטים בני גילו. הוא נולד ב־1969 במשפחה טובה של מר־ ענים, במכון המחקר של סטנפורר בקליפורניה. יש לו רגליים לתנועה, יריים להזזה ועיניים לצילום, אבל איברים כאלה היו כבר לרבים מאבותיו. תפארתו של אנגרוב היא מוחו, שאינו בקודקודו. מוחו של אנגרוב הוא מחשב המופעל ע״י תכונה מיוחדת. פונים אל אנגרוב באנגלית, באמצעות מסוף. אפשר למסור לו אינפורמציה לזכרון, להציג לו שאלות לתשובה ולתת לו פקודות לביצוע. הקלט נמסר לתוכנית המנתחת אותו ניתוח תחבירי עמוק. הניתוח נמסר לתוכנית אחרת המתרגמת את הקלט המנותח לשפה לוגית מסויימת. את הנוסחות הלוגיות המתקבלות מעמתים עם נוסחות לוגיות אחרות המשמשות כ״תמונת־העו־ לם״ של אנגרוב. תמונת־העולם שלו כוללת אינפורמציה שנמסרה לו קו
דם לכן אודות יכולת התנועה שלו, אינפורמציה שהוא קולט בעזרת עיניו הרואות את סביבתו וכן אינפורמציה שנמסרה לו קודם לכן, במסגרת שיחות־חולין עם בני־אדם, אורות העולם. אם האינפורמציה החדשה המגיעה אל אנגרוב היא, לרוגמה, פקודה לבצע תנועה מסויימת, הוא מנסה להוכיח — באמצעות תוכנית להוכחת משפטים מתמטיים — שאכן הוא יכול לבצע את התנועה האמורה. אם מגיעה אליו שאלה, הוא מנסה להוכיח שיש לו תשובה עליה, וכן הלאה. את תגובותיו המילוליות מוסר אנגרוב בעזרת תוכנית ליצירת פסוקים באנגלית. שהיא תוכנית לתרגום מן השפה הלוגית האמורה אל השפה האנגלית. תגובותיו המוטוריות של אנגרוב — התנועות וההזזות — נקבעות ע״י תוכניות המחשבות את המסלולים המתאימים והן מוצאות אל הפועל ע״י מיכשור מתאים.
הרי רוגמה למעשיו של אנגרוב.
תוכנית מוחו של אנגרוב נראית מרשימה. האם גם התנהגותו הגלוייה היא כזאת ? נתבונן ברוגמה למעשיו (בתרגום) :
המראה:
שני אנשים יושבים ליר מסופים בחדר הרובוט בו מפוזרות קוביות ויתדות.
השעה: 2.45 אחה״צ איש א׳: פסע עשר פסיעות קדימה.
רובוט: אני יכול לפסוע רק חמש פסיעות כי יש מולי קיר.
איש א׳: הבא לי קופסה קטנה בשעה 3.00 אחה״צ.
רובוט : יש שתי קופסאות קטנות.
איש א׳: הבא לי את הקופסה הקטנה יותר.
רובוט: או. קי.
איש ב׳: האם תדחוף קופסה קטנה?
רובוט : כן, אני אדחוף קופסה קטנה.
איש ב׳: מתי תדחוף את הקופסה?
רובוט: אני אדחוף את הקופסה בשעה 3.00 אחה״צ.20השעה: 3.01 אחה״צ
רובוט: הבאתי לך קופסה קטנה.
איש א׳: תודה לך.
כשיחה אנושית זוהי, כמובן, שיחה של מה בכך, אבל אנגרוב משתמש במהלכה במיטב כשריו, בכל תוכנת־ מוחו ובכל סוגי האינפורמציה שלרשותו. אפילו התשובה הראשונה שלו כשלעצמה דורשת ממנו שימוש בכל המרכיבים של התוכנה שלו. מאחרי שתי האותיות של התשובה השלישית שלו מסתתר חישוב לא פשוט של מסלול התנועה של אנגרוב ממקומו אל הקוביה הקטנה ביותר ומשם אל ״המפקר״, מבלי לרמוס את החפצים הפזורים בחדר וללא תנועות מיותרות. את מקומו של כל חפץ קובע אנגרוב על סמך ראות־ עיניו.
לתוכנת־המוח של אנגרוב מרכיבים בלשניים, לוגיים, מתמטיים ואחרים. חלק מן המרכיבים הללו הם המשוכללים ביותר מבני סוגם. כך, לדוגמה, תוכנית ההוכחה היא זו של גרין ורפאל והיא החזקה והיעילה ביותר בתוכניות המנסות להוכיח טענה מתמטית אחת מתוך קבוצה נתונה של טענות מתמטיות אחרות. אף על פי כן, יכולתו לבצע משימות של מה בכך מוגבלת באופן מפתיע. למרות שהוא מסוגל לבצע את שבע המשימות הראשונות ברשימה הבאה, אין הוא מסוגל לבצע את השלוש האחרונות, למרות שהוא מבין אותן (קולט ומתרגם):
יש להניח שאחד מצאצאיו של אנגרוב (או אולי הוא עצמו) יבצע גם את שלוש המשימות האחרונות. ייתכן שהוא עצמו כבר מבצע בימים אלה משימות מורכבות מעט יותר מאלה. מכל מקום, כושרו לבצע משימות אנושיות של מה בכך אינו מרשים. האם הוא עתיר להרשים ?
גוטפריד וילהלם לייבניץ נולד בשנת 1646 בגרמניה ומת בשנת 1716. התפרסם בעולם
בהגותו המתימטית, המיטפיסית והפילוסופית. תרומתו העיקרית היתה בתחום האלגברה והמתמטיקה ״הדיסקרטית״, שכללה בין השאר מספרים בינרים ומכונות חישוב ספרתיות. ב־1964 פיתח מכונת חישוב המסוגלת לבצע פעולות חיבור, חיסור, כפל וחילוק.
2
שאלה דומה העסיקה לאחרונה את את האגורה הבריטית״לאינטליגנציה מלאכותית ולסימולציה של התנהגות״. לאמיתו של דבר בטוחים עורכי העלון של האגודה שרובוטים אינטליגנטיים עתידים להופיע ביום מן הימים, אלא יש חילוקי דיעות בדבר התאריך. הם ערכו, איפוא, משאל בין חברי האגורה ואחדים מן החוקרים בארצות־הברית, ברבר מספר השנים שעלינו להמתין להופעתו של הרובוט האינטליגנטי הראשון. חוקר אחד, שחשב על מנגנון־ הבקרה של מנוע־האירים הראשון כעל מנגנון הראוי לתואר ״אינטליגנטי״, השיב — ״200״. שאר התשובות התפלגו כך :
הממוצע של תקופת ההמתנה הצפויה היה 28 שנים. כולנו זוכרים שבשנת 1957 התנבא אחר מאבות האינטליגנציה המלאכותית — הרברט סיימון — להופעתם של רובוטים אינטליגנטיים תוך 10 שנים. הוא ציין במדויק מה עתידים הרובוטים הללו לעשות — לנצח בשחמט את אלופי העולם, לגלות ולהוכיח משפטים עמוקים במתמטיקה, לכתוב יצירות מוזיקליות שהערך האסטתי שלהן לא יהיה מוטל בספק וכיו״ב — וכל הנבואות הללו נתבדו. מבחינה זו מהווה התוצאה הממוצעת של אותו משאל התקדמות —21המדובר ב־28 שנים ולא ב־10, למרות שהמרובר ברובוט אינטליגנטי בעלמא ולא ברובוט בעל כשרים מסויימים המצריכים אינטליגנציה. אולם ההתקדמות מ־10 ל־28 היא קטנה מכפי שנדמה במבט ראשון. אם מנתחים את תוצאות המשאל לפי מספר השנים בהן עוסק כל אחד מן המשיבים באינטליגנציה מלאכותית או בסימולציה של התנהגות, מתברר שככל ששנות העיסוק המקצועי רבות, כך בממוצע קטן מספר שנות ההמתנה הצפויות. בין העוסקים בכך למעלה מ־6 שנים, רק אחד מדבר על 50 שנה ואילו 13 (מבין 15) מדברים על 25 שנים לכל היותר וביניהם 6 המדברים על 10 שנים לכל היותר. הממוצע בקבוצה זו הוא 19 שנות־המתנה. אינני סבור שיש להתייחס ברצינות לפרטי התחזיות. כיצר מגיעים למסקנה שרובוט אינטליגנטי צפוי תוך 18 שנים ? 18, ולא 20 ולא 15. אחר מעמיתיו של הרבט סיימון — וולטר רייטמן— סיפר בהרצאה, שפגש לאחרונה אחר מחבריו, אותו לא ראה זה חמש שנים. ״ובכן״ — שאלו החבר — ״כיצד מתקדמת כתיבת הרומן שעמדת לחבר בעזרת מחשב ?״. רייטמן הסתכל על חברו בהפתעה של ממש — ״האם אני אמרתי אי פעם
שאני עומד לכתוב רומן בעזרת מחשב ?״. ״בוודאי״ — היתה תשובת החבר, שמיהר והוסיף גם תיאור מפורט של הדרך בה אמר לו רייטמן בשעתו שהוא עומד לבצע את המלאכה. מסתבר, אם כן, שהעיסוק במדי־ ניות־מחקר אינו שונה בעיקרו מהעיסוק ב״סתם״ פוליטיקה, ובשני המקרים המטרה העיקרית של ההבטחות היפות היא לשחר את המצביעים.
צ׳ארלס בבאז׳ נולד בשנת 1791 באנגליה ומת בשנת 1871. בבאז׳ התבלט בסקרנותו האינטלקטואלית ובהמצאותיו כבר בגיל צעיר. אך שמו הונחל לדורות הבאים כאיש הראשון שהגה את פיתוחו של המחשב המודרני. היתה זאת ״המכונה האנליטית״, בעלת תכנית קבועה מראש וכושר טיפול במאה
מספרים בני 25 ספרות בדיוק של 20 מקומות אחרי הפסיק. חרף התכניות המפורטות לא זכתה המכונה להבנות מחוסר מזומנים, ונאלצה להמתין למימושה עד 1930.
3
תחזיות מיוחדות במינן אנו מוצאים בספרי המדע הבידיוני. ספרו של ה־ כימאי־הסופר איזק אסימוב — אנוכי, הרובוט״ — מתואר בפרסומת ומתקבל ע״י קוראיו כ״סיררת סיפורים מוזרים ומרטיטים על החיים עלי אדמות בעתיר לבוא, כאשר הרובוטים יגיעו לשכלול כזה שיוכלו להתקומם ולתפוס את השלטון. זהו הרומן הקלאסי על תרבות העתיד, הנשענת על מנגנוני עזר מכאניים מסובכים והחיה בצל איומם.״ ספרו של אסימוב נפתח במובאה מתוך המדריך לרובוטיקה, מהדו
רה 56, 2058 לסה״נ — ״שלושת חוקי הרובוטיקה — (1) לא יפגע רובוט בכל אדם שהוא, ולא יאפשר ע״י מחדל מצידו שייגרם נזק לאדם.
ימלא רובוט אחר כל הוראה שתינתן לו ע״י בני־אדם, לבר מאותם המקרים שמילוי הוראה כזאת יע־ מור בסתירה לחוק הראשון.^) חייב רובוט לשמור על קיומו כל עוד שמירה כזאת אינה עומדת בסתירה לחוק הראשון או לחוק השני.״ לאחר מכן באים תשעה סיפורים על מעשיהם של רובוטים — אינטליגנטיים מאוד, ללא ספק. כתחזית על תרבות העתיד זהו ספר מאוד קלוש ומפוקפק ; גם האופטימיסטיים הגדולים ביותר שבין אנשי האינטליגנציה המלאכותית לא יעזו לנבא שתוך חמישים שנה תעמודנה לרשותנו אומנות־ילדים מוצלחות, מנהלים יעילים של תחנות־חלל ומדענים יוצרים, כולם רובוטים. נראה לי שהפרסומת המתארת ספרי מדע ביריוני כתחזיות לא לגמרי פרועות עושה שירות רע מאוד לספרים אלה, לפחות לספר שלפנינו. תארו לעצמכם שהספר ״1984״ מתואר כסיפור עלילה על מה שעתיד לבוא במדינה אירופאית מסויימת בשנה זו, כאשר השלטון הטוטליטרי של האח הגדול יגיע לשכלול כזה ש … או תארו לעצמכם שהספר ״חוות החיות״ יתואר כמעשה מוזר ומרטיט על החיים בחווה בעתיד לבוא, כאשר החיות תגענה לשכלול כזה ש … אני טוען שהאינטרפרטציה המתאימה לסיפורי ״רובוטיקה״ כדוגמת ״אנוכי, הרובוט״ של אסימוב אינה צריכה להיות שונה בעיקרה מהאיג־ טרפרטציה שאנו נותנים לסיפורי ״היסטוריה״ כדוגמת ״1984״ ולסיפורי ״זיאולוגיה״ כדוגמת ״חוות החיות״ של אורוול. כולם ספרים על בני־אדם, על האנושות כפי שהיא בימינו, אלא שבכל אחר מהם משתמש המחבר בטכניקה סיפרותית אחרת כדי לומר מה שיש לו לומר על התופעות האנושיות. בספריו של אורוול קל לפענח את המסופר — החזיר נפוליון הוא כמובן סטאלין, מר פרדריק משדה־עמלק הוא היטלר ומר פילקינגטון מיערות־שועל הוא סימלן של ארה״ב. סוסי־העבודה הנאיביים מייצגים את העמלים הרוסיים התמימים והמאמינים ואילו הכלבים המרושעים של החזיר השליט, מי הם אם לא מייצגיו של שרות־הבטחון הפנימי הידוע לשימצה. גם הדתות השונות זוכות לייצוג מסויים, בדמותו של העורב משה.22וכן הלאה וכן הלאה. בספרו של אסימוב מלאכת הפיענוח קשה יותר. כאן לא מיוצגים אישים או מרעות, אלא אספקטים של התנהגות אנושית רגילה. הרובוט מסמל אדם שמרכיב אחד של אישיותו השתלט עליו בדוחקו את רגליהם של כל שאר מרכיבי האישיות האנושית.
הרובוט קיו־טי־! הוא בעל תודעה עצמית וכפילוסוף דקרט בשעתו הוא מגיע למסקנה שהוא קיים מכיוון שהוא חושב. ההנחה שהגורם לקיומו הוא אדם מכדור־הארץ נראית לו בלתי סבירה, ובמקומה הוא מאמץ לו את ההנחה שמיתקן מסויים להמרת־אנרגיה הוא ״האדון״, הוא שיצר את בני־האדם כיצורי־ביניים בררך ליצירת הרובוטים המושלמים.
הוא דוחה כל טענה בדבר קיומם של יצורים אנושיים נוספים על הטכנאים הנמצאים יחר איתו בתחנת־ חלל נידחת, כל טענה בדבר קיומו של כדור־הארץ (״חומר שחור הנמצא מיד מחוץ לזכוכית והמנוקד בנקודות קטנות וזוהרות… המכוון שלנו שולח קרניים לכמה מן הנקודות… נקודות אלה זזות והקרניים זזות כדי לעקוב אחריהן…”
—
זהו הסברו לתופעה של הופעת כוכבים בשמיים) וכן הלאה. הוא דוחה את הטענות הללו ונותן לכל התופעות שהן מסבירות הסברים משלו -, ההסברים הללו עיקביים, אם כי לדירנו הם בלתי־סבירים לחלוטין. בסופו של דבר הוא עובר — באופן דתי — את ממיר־האנרגיה, אם כי חוקי־הרובוטיקה שלפיהם הוא בנוי אינם מאפשרים לו לנהל את תחנת־החלל, אלא בצורה שתשרת כראוי את בני־האדם. אין לי ספק שהאינטרפרטציה המתאימה לסיפור מעשיו של קיו־טי־! היא זו הרואה ברובוט את סמל השתלטותן של דוגמות־דתיות או אחרות — על חייהם של בני־אדם. כשאנשים מאמצים לעצמם תיאוריה כלשהי, הם מסוגלים ליישב אותה — כך או אחרת — עם כל תופעה העולה על הדעת כראיה נגד התיאוריה. הם מוסיפים הנחות מיוחרות, מסתייגים במפורש מחוקים כלליים, בונים מגרלים שלמים של תירוצים — עיקביים להפליא, מסובכים להפליא, טפלים להפליא. תופעה זו מוכרת לנו
—
מתולדות התיאולוגיה היהורית שביקשה ליישב כל עובדה עם פסוקי־ התורה ושאר כתבי־הקודש, מתולדות התיאולוגיה הנוצרית, שהעלתה אנשים על המוקר מפני שמה שאמרו לא התאים לפיסקה כלשהי ברברי
אריסטו וגם מתולדות התיאולוגיה הקומוניסטית שאת כתבי הקודש שלה כתבו מרכס וסיעתו.
ג’וזף מרי ז’אקאר, מהנדס צרפתי, יישם בסוף המאה ה-18 את המצאתו של פאלקון בתהליכי אריגה תעשייתיים. פאלקון גילה את האפשרויות הטמונות בכרטיס מנוקב כדי לתכנן תהליכי הייצור באריגת בדים.
הרובוטים הדוגמטיים של אסימוב אינם מסוגלים להרע לבני־אדם, מפני שכך הם בנויים. אולם צא וחשוב על בני־אדם, דמויי־רובוטים דוגמטיים, שהדוגמות שבידיהם אינן נשלטות ע״י חוקי־רובוטיקה שאינם מאפשרים להם להרע לאדם. הרוג־ מות הללו מצטרפות אצל בני התמותה אל חוקים שאינם מאפשרים להם להרע לעצמם, אך מאפשרים להם לרדוף בתאוותנות אחר השלטון, הבצע והכבוד, כשהם מרעים לזולתם מלוא־חופניים. הרובוט אר־ בי־34 הוא קורא מחשבות, ומכיוון שהוא מצווה לא לפגוע בבני־ארם הוא משקר להם בלי־גבול, כדי לגרום להם קורת־רוח. לסגן המתוסכל של מנהל־החברה הזקן הוא מספר שהמנהל מתכונן לפרוש ולמנות את הסגן ליורשו, לרובוטו־פסיכולוגית המתבגרת הוא מספר שאחר מעמיתיה החינניים מאוהב בה כליל וכן הלאה. כשהוא נאלץ לא לפגוע באחד מן האנשים שבסביבתו ע״י כך שיפגע בשני, הוא מתפורר. בן־תמותה רגיל היה נחלץ בהקשר כזה מעול החוק הראשון של הרובוטיקה ומאמץ לעצמו חוק ״הנזק המינימלי״ או כיו״ב. בני־תמותה מיוחדים היו מפתחים אישיות סכיזופרנית כדי לפתור את הדילמה.
המרטיט בסיפוריו של אסימוב אינה הסכנה שהרובוטים ישתלטו עלינו, יאיימו עלינו, ירעו לנו, אלא הסכנה שבני-אדם בלתי-מאוזנים ישתלטו עלינו, יאיימו עלינו, ירעו לנו, בדיוק כשם שסיפור “חוות-החיות” עשוי לדבר אל ליבנו, לא מפני שחזירים על ארבע עשויים להשתלט עלינו, אלא מכיוון שברז׳נייב ומאו מסכנים את שלומנו.
סיפורי המדע הבידיוני אינם, איפוא, תחזיות של דמיון מרוסן, אלא סיפורים על האנושות הנוכחית. ייתכן שלספרים אלה אין ערך ספרותי — לא כל סאטירה פוליטית מגיעה לרמתם של “סיפורי גוליבר”, “דון קישוט” או “קנדיד” – אך זו אינה השאלה המעסיקה אותי כאן.
חסיד מושבע של המדע הבדיוני יוכל להתעקש ולומר – “ובכן, נסכים שהרובוטים של אסימוב הם משל בלבד. עדיין יש מקום לבירור השאלה – האם אפשר ליצור רובוטים שישמשו היטב בתפקידי אומנות-ילדים, מנהלי תחנות-חלל ומדענים יוצרים?”.
לא אמליץ על עקשנות נגדית, אינני סבור שהמדע הבידיוני הוא מקור השראה חשוב למדענים, אך אני מוכן לנסות להשיב על השאלה עצמה; ליתר דיוק – אנסה להצביע על מה שנראה לי הקושי העיקרי23ביצירת רובוטים — או תכניות־ מחשב — הראויים לתואר ״אינטלי־ גנטיים״.
תרבות הרובוטים…
נורברט וינר (מימין), נולד בשנת 1894 בארה״ב ומת בשנת 1964. בגיל 12 סיים
בית ספר תיכון, בן 19 קיבל תואר דוקטור לפילוסופיה. נורברט וינר פעל בכל שטחי המתימטיקה, אך פרסומו ה־ עקרי בא לו כמייסד הקיברנטיקה.
ג׳ון פון נןימן (משמאל), נולד בהונגריה ב-1903 ומת בשנת 1957. כשרונותיו של פון נוימן הדהימו את כל מכיריו, הוא שלט בשבע שפות שליטה מוחלטת. בגיל 20 הגיע להשגים מתימטיים מזהירים. נחשב לאחד מאבות הקיברנטיקה והטכנולוגיה של מחשבים.
איננו מתקשים לבצע סימולציה של פעולה אנושית שאנו מסוגלים לתאר אותה בדייקנות גמורה (נתעלם מקשיים מכניים של גודל־זכרון, מהי־ רות־חישוב וכרומה, מפני שהבעיות שהם מעוררים אינן עמוקות, אם כי דרכי ההתגברות עליהן יכולות להיות מחוכמות להפליא מבחינות רבות). חישבו על פתרון משוואה דיפרנציאלית נתונה או ניתוח תחבירי של פסוק במסגרת דקרוק נתון. לעומת זאת, כדי ליצור רובוטים אינטליגנטיים עלינו לבצע סימולציה של התנהגות אנושית שאיננו מסוגלים — באופן עקרוני — לתאר אותה באותה מידה של דייקנות. בביצוע התנהגות אינטליגנטית מבצע אדם מניפולציה של מושגים ועקרונות תיאורטיים, שהם מטיבעם בלתי ניתנים להעמדה מלאה על מושגים ועקרונות הניתנים לעיבוד מספרי מדוייק.
אנו חושבים בעזרת מושגים תיאורטיים כאלה — ״כבוד״, ״אהבה״, ״נאמנות״, ״מרינה״, ״שפה״ ורבים זולתם — למרות שהם אינם ניתנים למדידה או לעיבוד תצפיתי אחר. עלי להדגיש שהאופי התיאורטי של המושגים הללו אינו מונע מהם להיות כשרים לשמש במדע זה או אחר. אדרבה, המדעים מפותחים
יותר ככל שהמונחים הנהוגים בהם הם תיאורטיים יותר, ובלבד שיהיו קשורים קשר כלשהו, אפילו עקיף שבעקיף, לתצפיות, ״לעולם״. כדי שנוכל לייצר רובוטים אינטליגנטיים ממש עלינו למצוא דרך לכתוב תכניות המעברות נתונים מעורפלים, בהצלחה. אני סבור שהבעייה העיקרית בסימולציה של אומנת־ ילרים מוצלחת, מנהל יעיל של תחנת־חלל ומרען יוצר, היא בעיית
העיבור של נתונים מעורפלים המאפשר לכל אחד מהם להצליח בתסקירו, לקרם פני מצבים חרשים, לפעול היטב במצבים חדשים וליצור מצבים חדשים.
אם אינני טועה, בעיית העיבור של הנתונים המעורפלים היא מספיק חשובה — וגם מספיק מעורפלת — והיא ראוייה לתשומת־ליבם של הרפתקנים אינטלקטואליים, שהם אינטליגנטיים ויוצרים.
• •
ביבליוגרפיה
1.
L. Stephen Coles, Talking with a
robot in English, in : Proceedings of the
International Joint Conference on Artifi-cial Intelligence, Washington 1969 (Do-nald E. Walker and Lewis M. Norton, editor), 587-596./ C. Green and B. Ra-phael, The use of theorem-proving tech-niques in question-answering systems, of the 23rd National ACM Conference,
in: Procedings 1968, 169-181.
2.AISB, The European Newsletter for
Artificial Intelligence and Simulation of
Behaviour, Issue 11 (July 1970), p. 2.
—• “AISB robot survey results”, sum-marized by Pat Hays./ H.A. Simon and A. Newell, Heuristic problem solving :
the next advance in operations research,
Operations Research 6 (Jan.-Feb. 1958),
1-10./H.L. Dreyfus, Alchemy and artifi-
cial intelligence, RAND (California) P-3244, Dec. 1965/. The computer : Re-search on cognitive processes, by Al-len Newell, Walter R. Reitman/Garlie A. Forehand, Carnegie Review 2,1964/ 1965.
3.
Isaac Asimov, I, Robot (in Hebrew:
Massada 1970)./
4.
Herbert A. Simon, Understanding
creativity, Carnegie Review 2,
1964/
1965./ Arthur Koestler, The act of creat-ion, London 1964./ Arthur Koestler, The ghost in the Machine, London 1967./
Rudolf Carnap, Philosophical foundations
of Physics, New York 1966, part V —
‘Theoretical laws and theoretical con-cepts”.