האחדות – הליבה והגבולות – פרופ’ אסא כשר

 

בשם האחדות

פרופ׳ אסא כשר:

אני מקדיש לזכרו של צבי ינאי ז״ל את הדברים שכתבתי בדבר האחדות, שמשבחים אותה כל הזמן,  בכל מקום ובלא הבנה של ממש. אני בטוח שהם משקפים את רוחו החדה, הזכורה לטוב, של צבי ינאי.

~~~

“לכבוד השבת שבפתח, לכבוד חג החנוכה שבדרך, כדאי להבהיר את רעיון האחדות.

יש אחדות ויש אחדות.

יש אחדות טהורה, מבורכת, שהיא משאת נפש.

ויש אחדות פסולה, ארורה, שכל אדם הגון והגיוני יתרחק ממנה.

אחדות לא מעניינת אותי, אם היא לא מביאה את היד הטובה של אדם אחד אל תוך היד הטובה של אדם אחר. אחדות מעניינת אותי רק אם שתי הידיים טובות.

האחדות מרגשת אותי כשאני מביט בצוות הרפואי בבית החולים ורואה את הרופאה מנצרת עם המתמחה מרחובות עם האחות מיפו. זאת אחדות המטרה ואחדות הדרך לטפל כראוי בבני אדם, להציל את חייהם, לשמור על בריאותם. זו אחדות טהורה ומבורכת.

האחדות מפעימה אותי כשאני מביט בצוות הטנק ורואה מפקד מקיבוץ בית השיטה, תותחן מבית ג’אן, נהג משדרות וטען מתקוע. זו אחדות אמיתית וראויה.

האחדות מושכת את ליבי כשאני מביט במפעילי המחשב ורואה נערה שהגיעה מרמת-השרון דרך 8200 ונער, במדים ובפאות ארוכות, שהגיע מהישיבה החרדית. זו אחדות טובה ורצויה.

האחדות מפעימה אותי כשאני רואה בלשכת הרווחה עובד סוציאלי מרהט, עם פסיכולוגית מבאר-שבע, עם רופאה מירוחם. זו אחדות עמוקה, מחממת לב.

אני רוצה כל אחדות כזאת. היא מפעימה, נותנת תקווה לחיים בחברה מתוקנת.

 

אני לא רוצה את האחדות שמוכרים לי בדקלומים נבובים, אחדות מדומה, מזויפת, לא של יד טובה הנשלחת אל תוך יד טובה, אלא של יד רעה, המסתתרת בכפפה חמימה, נשלחת בזדון, להרע, להשחית.

לא תהיה לנו אחדות עם שום ארגון פשע, גם אם הוא נאחז בשלטון.

לא תהיה לנו אחדות עם שום התלכדות של אויבי הדמוקרטיה, הבאים להחליף אותה בשלטון של משפחה יחידה עם כנופיה של חסרי חוליות בממשלה ובכנסת, עם כת המונית של נאמנות עיוורת.

לא תהיה לנו אחדות עם שום משפחה עבריינית, עם שום כנופיה חסרת מוסר, עם שום כת שהערכים שלה הם “כוח, כסף וכבוד”, לא אמת, לא אחריות, לא אמינות, לא שלטון הצדק, לא עליונות המוסר, לא נאמנות לערכי המדינה הדמוקרטית.

 

לא תהיה לנו אחדות עם מי שחושב שאשה היא כמו בעל חיים, שלהט”ב הוא כמו חולה, שלא יהודי הוא כמו אויב. תהום בינינו.

תהיה לנו אחדות עם כל מי שמוכן לשמור על כבוד האדם באשר הוא אדם, מי שירצה להבין אותנו, מי שיתייחס ברצינות אל הטענות שלנו, מי שיהיה מוכן להביא בחשבון את השיקולים המוסריים שלנו.

אנחנו לא רוצים אחדות מדומה, מזויפת, מן הפה ולחוץ.

בערוגות האחדות הנקייה, הטהורה והאמיתית יש עוד הרבה מקום, גם למי שלא חושב כמונו, בכל נושא שעל הפרק, אם הוא חושב כמונו שלחיים המשותפים יש אך ורק בסיס אפשרי אחד: כבוד האדם באשר הוא אדם, שלטון האמת, ההגינות והצדק”.

 

ציפורים אסא