כמעט שלא תשמע כיום שיחת חולין, כל שכן — עסקים, שאינה נוגעת במוקדם או במאוחר ב״מיתון”. כך גם “מחשבות״, אך בהוראה חיובית. בכתבה המתפרסמת בגליון זה מגלה מנהל המרכז למיכון משרדי בירושלים, שהמיתון הכלכלי משמש מנוף לפעילות מוגברת של המרכז. מפליא? לאו דוקא. בהשפעת המיתון גברה תודעת הייעול והחסכון בקרב משרדי הממשלה.
רוח המיתון, איפוא, קצרה כבר את פריה הראשון, בהפריחה את מוץ ההיסוסים מתבן המיכון.
★ ★ ★
ומכאן לנושא אחר המתפרסם אף הוא בגליון זה — כניסתם של המחשבים האלקטרוניים למערכת החנוך של ארה״ב. מערכת העזר החנוכית של חברת י.ב.מ. מדגם 1500, כשמה כן היא — מערכת־ עזר, שאינה באה להחליף את המורה, אלא לפטור אותו ממלאכת התרגול השגרתית למען יוכל להקדיש עצמו לתפקידי חנוך והכוונה. יתירה מזאת, מערכות־עזר אלה אמורות להגשים חלום ישן־נושן של המחנכים — הדרכה אישית לתלמידים, המותאמת לתפישתו ולתכונותיו הספציפיות של כל תלמיד.
כל זה בשלב נסיוני לפי שעה, אך כבר עתה נודעת לנסיון זה ברכה עצומה, בהביאו את אנשי החנוך בארה״ב לעיון מדוקדק ויסודי של הרגלי הלמידה ודרכי הלמידה של התלמידים — מצד אחד, ושל תכני החינוך ושיטות ההוראה הנהוגים מצד שני.
★ ★ ★
ולבסוף, תגובתו של יו״ר הסתדרות הסטודנטים לבקורת הנמתחת על אדישותו של צבור זה. היא לא תספק, אל נכון, את המבקרים, אך היא עשויה לעורר את שאלת מהותו של המרי בכלל. מרי המתעורר נגד מציאות שסותרת אידיאלים אנושיים נשגבים, מתקיים כל עוד מזינה אותו אמונה אוטופית בכוחותיו הוא להפוך את האידיאל למציאות חיים. אך כאשר מאפירה אמונה זו מאבק הדרך, וצעדה הופך לאה וכבד, אין היא מצמיחה אוטופיה חדשה תחתיה, אלא אכזבה חרישית ולאחריה מרי פנימי־אישי בהגיון החיים — עד אשר נקרית לו מציאות חדשה הקוראת למרי חדש.
כאותו פרפר העובר תחילה גלגול של זחל ואח״כ של גולם, לפני שהוא פורש כנפיים חדשות למרחב.