|
הליברליזם ופראדוקס האסירים
כתבה
(פורסם בדצמבר, 1984)
בתחום:
מדעי חברה
השקפת העולם הליברלית גרסה שאין עורך בהתערבות ובפיקוח מגבוה כדי להסדיר את היחסים בין הפרטים בחברה. אם כל פרט פועל באורח רציונאלי ועל־פי שיקולים של תועלתו־הוא. מובטחת טובתו האישית וגם טובת החברה בכללותה.
אידאה יפה זו,... (המשך)
|
|
רב-שיח על הקיבוץ כאידאה
שיחה
(פורסם בדצמבר, 1979)
בתחום:
מדעי חברה
הקיבוץ: מניין הפער בין החלום דאז למציאות דהיום? האם התשובה נעוצה בטבע האדם, במבנה החברה האנושית או אולי באידאה עצמה? מהו הקיבוץ — יצירה של אנשים שהתחילו במהפכה וסיימו במעשי אבות (כדברי שלמה לביא)? תרומה... (המשך)
|
|
איך להגן על החברה מפני המדע
הרצאה
(פורסם באוגוסט, 1976)
בתחום:
מדעי חברה פילוסופיה
"אין בנמצא ולו גם נימוק משכנע אחד שיכול לתמוך בחשיבות הבלתי רגילה שנזקפת כיום לזכות המדע בחברה”, פוסק פאול פיירהבנד, אחד הפילוסופים היותר פרובוקטיביים החיים עמנו. לדידו אין המדע ייחודי בהשוואה לאידאולוגיות אחרות - פוליטיות,... (המשך)
|
|
דיוקנו של רציונליסט כאיש צעיר
שיחה
(פורסם באוקטובר, 1975)
בתחום:
פילוסופיה
יורם סברוני, אדריכל ישראלי צעיר, יוצא בעקבות חזון האגואיזם הרציונלי של ד״ר משה קרוי להוכיח את מהותו הרציונלית של האדם, את כושרו של השכל לזהות במדוייק את המציאות — תוך חשיפת הסתירות הפנימיות; להוקיע את... (המשך)
|
|
מציאות ואידיאליזציה ב”ספר המשוגע”
ביקורת ספרים/שיחה
(פורסם ביולי, 1972)
בתחום:
היסטוריה ספרות פוליטיקה
״הספר המשוגע״ של חיים גורי הוא לדעת רבים אחד הספרים המקסימים שנכתבו בארץ בשנים האחרונות. זהו קולאז׳ צבעוני להפליא של אנשים ומקומות המחיה את ריחותיה של ארץ ישראל הקטנה של שנות ה-30 וה-40, תוך שימוש... (המשך)
|
|
לחנך ל- או לחנך את
(פורסם בדצמבר, 1970)
בתחום:
חינוך
שיחה עם הסופר יזהר סמילנסקי על ״מהו חינוך״. האם חינוך זה תוכן או זה אופן ? האם אפשר ומותר לחנך אדם למשהו, או יש לחנכו כך שיהיה בן חורין בשימושי האנושיות שלו.... (המשך)
|
|
כמויות ואיכויות
כתבה
(פורסם באוקטובר, 1967)
בתחום:
פילוסופיה
המחלוקת אם מסוגל המחשב לטפל רק בבעיות כמותיות (פרופ' ישעיהו ליבוביץ), או גם בבעיות איכותיות (פרופ׳ יהושע בר־הלל), לידתה בסקירה שהופיעה ב״מחשבות״ 20, אשר דנה בסוגיה של אינטליגנציה מכאנית.... (המשך)
|
|
ראיון עם עודד חרמוני
שיחה
(פורסם בנובמבר, 1966)
בתחום:
חינוך
הסטודנטים לא אדישים • למה למרוד? • ההפגנות — דבר מזוייף • תפקיד המדינה להציב אתגרים בדרך מתאימה • לסטודנט הישראלי אין זמן לפעילות • הפרופסורים לא עולים אף הם על בריקדות • אין שום... (המשך)
|