|
על זיוף באמנות
שיחה
(פורסם באפריל, 1994)
בתחום:
אמנות
64 65 הדבר הראשון המתבקש כשמדברים על זיוף ועל אותנטיות, זה ניסיון להגדיר מהו בעצם זיוף. ההגדרה הפשוטה והבסיסית ביותר היא, שזיוף הוא כל דבר שמתחזה להיות מה שהוא איננו באמת, ואשר נעשה לשם הונאה.... (המשך)
|
|
ההכרה האנושית כמקור האחדות
כנס מחשבות בעל פה
(פורסם בנובמבר, 1988)
בתחום:
אנתרופולוגיה ביולוגיה היסטוריה מטאפיסיקה פילוסופיה של המדע
שאלת המשותף לפיסיקה, לביולוגיה, לאנתרופולוגיה, למשפטים ולספרות מוצאת את ביטויה באחדות של ההכרה האנושית. על פי הפיסיקה החדשה החוקר איננו צופה פאסיבי בתהליכים הפיסיקליים שהוא בוחן; החלטתו מה למדוד קובעת איזו תכונה יגלה. גם ההיסטוריון... (המשך)
|
|
סוף האמנות או סף חדש?
שיחה
(פורסם בפברואר, 1976)
בתחום:
אמנות
הנסיון להגדיר מהי אמנות הוא בן 2,500 שנה לפחות, ודומה שככל שהמאמץ גובר והאמנות מתעשרת אנו מתרחקים יותר מהגדרה ברורה, שהיא גם מקיפה, מספקת ואוניברסלית. ד״ר גדעון עפרת, תאורטיקן ומבקר אמנות, מציע פתרון סופי ומלא... (המשך)
|
|
מעבר לחושים ולזמן
כתבה
(פורסם בדצמבר, 1974)
בתחום:
מטאפיסיקה פסיכולוגיה
רשימת־מבוא למאמרו של ד״ר זאב בכלר (״הפאראפסיכולוגיה — מדע או מהתלה ?״) המתפרסם בגליון זה. הרשימה מציגה את עמדותיהם המקוטבות של הפרופסורים קרייטלר ואגסי לגבי הפאראפסיכולוגיה. כן היא מביאה את דעותיהם של מדענים דגולים על... (המשך)
|
|
הפאראפסיכולוגיה – מדע או מהתלה?
כתבה
(פורסם בדצמבר, 1974)
בתחום:
מטאפיסיקה פסיכולוגיה
הוויכוח בין אנשי הפאראפסיכולוגיה לבין המחנה השמרני על ערכה של הפאראפסיכולוגיה, היה ויכוח חסר תקווה למן הרגע הראשון, טוען ד״ר זאב בכלר, מחבר המאמר. ד״ר בכלר מדגיש, כי מאבקו של המימסד המדעי בראציונליות של הפאראפסיכולוגיה... (המשך)
|
|
מצוקת הזמן של האיש הפשוט
כתבה
(פורסם ביוני, 1969)
בתחום:
פיסיקה
בצר לו פנה האיש הפשוט לפיסיקאים שונים שיורו לו היכן הדיח אותו הגיונו, אך הללו התקשו לרדת לסוף מצוקתו. מהו אותו הגיון, שאלו אותו, בשמו אתה דוחה את מסקנותיה של תורת היחסות ?... (המשך)
|
|
כמויות ואיכויות
כתבה
(פורסם באוקטובר, 1967)
בתחום:
פילוסופיה
המחלוקת אם מסוגל המחשב לטפל רק בבעיות כמותיות (פרופ' ישעיהו ליבוביץ), או גם בבעיות איכותיות (פרופ׳ יהושע בר־הלל), לידתה בסקירה שהופיעה ב״מחשבות״ 20, אשר דנה בסוגיה של אינטליגנציה מכאנית.... (המשך)
|