|
מאה שנה (ואחת) לתולדות הקולנוע
שיחה
(פורסם בספטמבר, 1996)
בתחום:
קולנוע
מהו יחודו של הקולנוע בהשוואה לצורות אמנות שונות? הקולנוע, שנוצר בשנת 1895 על ידי האחים לומייר בצרפת, שילב תלות מורכבת, ובעייתית לפעמים, בין כוח יצירתי אמנותי של האמן היוצר ובין הטכנולוגיה שבה הוא תלוי. בתלות... (המשך)
|
|
המזח – סרט על עולם עתידני ועל הוויית הזמן
ביקורת סרטים
(פורסם באפריל, 1988)
בתחום:
קולנוע
קריס מארקר — סופר, פסנתרן וקולנוען — כתב וביים סרטון קצר זה הבנוי רובו ככולו מתמונות נייחות, כעין אלבום תמונות המייצג את זיכרונותיו של גיבור הסרט ואת הזיכרון הקיבוצי של החברה האנושית. הסרט נוצר בהשפעת... (המשך)
|
|
חוזה השרטט או החיים כציור
ביקורת סרטים
(פורסם בנובמבר, 1983)
בתחום:
קולנוע
״חוזה השרטט״, שנכתב ובויים ע״י פיטר גרינוואי, הוא חוויה קולנועית ממדרגה ראשונה. זהו סרט המקיים איזון כמעט מושלם בין תוכן אינטלקטואלי מבריק לצורה קולנועית ממושמעת ואסתטית להפליא.
במבנה של ז'אנר בלשי נוסח אגאטה קריסטי, המתנהל בסוף... (המשך)
|
|
אפוקליפסה עכשיו
ביקורת סרטים
(פורסם באוקטובר, 1980)
בתחום:
קולנוע
סרטו הנודע של פורד קופולה על מוראותיה של מלחמת ויאטנם משופע מעמדים קולנועיים מרהיבים, ועם זאת דומה שאין הם מצטרפים לכלל סרט שלם. הסיבה? אולי משום שקולנוע מעולה הוא רק אותו קולנוע שמצליח לעורר בצופה... (המשך)
|
|
המציאות הקפואה של המצלמה
כתבה
(פורסם באוקטובר, 1980)
בתחום:
אמנות קולנוע
ספרה של סוזאן סונטאג על ״הצילום כראי התקופה״ מיקד את תשומת הלב למכשיר מרתק זה שמצא לו תוך זמן קצר יחסית אחיזה איתנה בתחומים רבים ומגוונים של הפעילות האנושית כמדיום אמנותי, תעודי, מסחרי, חברתי ואינטימי.... (המשך)
|
|
“שלוש נשים”
ביקורת סרטים/כתבה
(פורסם במאי, 1978)
בתחום:
קולנוע
סרטו של רוברט אלטמן, "שלוש נשים״, דן כתהומות הבדידות, הניכור וחזרות של האדם, בלשון סימבולית ואפופת מסתורין הוא נמנה עם אותו סוג סרטים, הנעים בתנועה מתמדת בין קטבי ההזייה והמציאות האלגורי והקונקרטי, החלום והערות, המשל... (המשך)
|
|
מאבק, כשלון ומות
כתבה
(פורסם ביולי, 1977)
בתחום:
קולנוע
ארבעה סרטים המעלים נושאים שונים זה מזה בכל מובן אפשרי כמעט. הראשון הוא שיר הלל לטבע ולאנשים ברי־לבב החיים בתוכו. השני מציג את הניוון, הכיעור והטמטום האנושי, אשר בבולמוס תאוותיו איבד יכולתו לאהוב. השלישי מגולל... (המשך)
|
|
האמנות כפשר של המצב האנושי
(פורסם במרץ, 1974)
בתחום:
אמנות קולנוע
סרטיו של ברגמן מעלים אצל רבים את השאלה שמא מיצה יוצר גדול זה את עולמו המיוחד וכמו גיבוריו הוא שב וחוזר על עקבותיו במעגלים העקרים של האין-מוצא. הרגשה זו מקורה בתפישה מוטעית של המוטיב והאינטרפרטציה... (המשך)
|
|
ניכור ואמפטיה בקולנוע
ביקורת סרטים
(פורסם ביוני, 1973)
בתחום:
קולנוע
אך סרטים ספורים זכו לפרסום שזכה להם "התפוז המיכני", בין השאר בזכות הטיפול המנוכר והמסוגנן באלימות. אך דומה שמה שבמיוחד מיכני בסרטו של קובריק הוא אופן טיפולו בניכור, המופעל בצורה סכימטית על תוכן רגשי. אצל... (המשך)
|
|
מוות בוונציה
ביקורת סרטים
(פורסם במרץ, 1972)
בתחום:
ספרות קולנוע
על המנגנון החמקמק של הארוס, הלובש צורות עדנה מופלאות
של כמיהה ליופי עליון
... (המשך)
|
|
BLOW-UP
ביקורת סרטים/מסה
(פורסם במאי, 1971)
בתחום:
אמנות קולנוע
סרטו של אנטוניוני, Up־Blow, כמיטפורה מקסימה של הינתקות האדם המודרני מהממשות של הדברים וקיומו בעולם של מראות המשקפות את בבואת הדברים. כושרה המופלא של המצלמה (שלא כמסרטה) לעקור קטע זעיר של המציאות מתוך רצף הזמן... (המשך)
|
|
ההודאה
ביקורת סרטים
(פורסם בדצמבר, 1970)
בתחום:
קולנוע
— סרטו של קוסטא גבראס על פרשת משפטו של ארתור לונדון. נסיונו של הבמאי ליצור אפקט תיעודי ע"י חיקוי המציאות — הצלחה או כשלון ? רשימה על המציאות הפיקטיבית של הסרט כנגד המציאות הממשית.
... (המשך)
|
|
אהבה בתוך שעון חול
(פורסם ביוני, 1970)
בתחום:
קולנוע
- על אהבתם המפותלת של שלושת גבורי סרטו של פרנסוא טריפו - ז'ול וג׳ים, שהוקרן בקולנוע פריז, תל־אביב.... (המשך)
|
|
אלווירה מדיגן
ביקורת סרטים
(פורסם ביוני, 1969)
בתחום:
קולנוע
אהבת האוהבים, מנוסתם מפני החברה ושימת קץ לנפשם, משמשים עילה לבמאי השוודי, בו ווידרברג להציג את האידיאה הנצחית של האהבה הרומנטית. בעולמה של אידיאה זאת אלווירה מדיגן לעולם אינה מתה, כי אם פושטת ולובשת צורות,... (המשך)
|
|
פרסונה
כתבה
(פורסם בפברואר, 1969)
בתחום:
קולנוע
מוקד אור מסנוור מתפשט אט־אט ע״פ מסך הקולנוע, מלווה שריקה חדה הגוברת ומתעצמת לצפירה מחרישת־אזניים. כך נפתח סרטו של הבמאי־תסריטאי השוודי אינגמר ברגמן — ״פרסונה״ (הוצג בבתי קולנוע ״פריז״, תל־אביב, ו-״רון", ירושלים), אולי המופלא והמורכב... (המשך)
|