מחשבותמתחום:קולנוע(17)

m068p003-2_FI

מאה שנה (ואחת) לתולדות הקולנוע

מהו יחודו של הקולנוע בהשוואה לצורות אמנות שונות? הקולנוע, שנוצר בשנת 1895 על ידי האחים לומייר בצרפת, שילב תלות מורכבת, ובעייתית לפעמים, בין כוח יצירתי אמנותי של האמן היוצר ובין הטכנולוגיה שבה הוא תלוי. בתלות... (המשך)
m055p002_m055p002-2

המזח – סרט על עולם עתידני ועל הוויית הזמן

קריס מארקר — סופר, פסנתרן וקולנוען — כתב וביים סרטון קצר זה הבנוי רובו ככולו מתמונות נייחות, כעין אלבום תמונות המייצג את זיכרונותיו של גיבור הסרט ואת הזיכרון הקיבוצי של החברה האנושית. הסרט נוצר בהשפעת... (המשך)
m052p005_m052p005-1_FI

חוזה השרטט או החיים כציור

״חוזה השרטט״, שנכתב ובויים ע״י פיטר גרינוואי, הוא חוויה קולנועית ממדרגה ראשונה. זהו סרט המקיים איזון כמעט מושלם בין תוכן אינטלקטואלי מבריק לצורה קולנועית ממושמעת ואסתטית להפליא. במבנה של ז'אנר בלשי נוסח אגאטה קריסטי, המתנהל בסוף... (המשך)
m049p002_m049p002-4_FI

אפוקליפסה עכשיו

סרטו הנודע של פורד קופולה על מוראותיה של מלחמת ויאטנם משופע מעמדים קולנועיים מרהיבים, ועם זאת דומה שאין הם מצטרפים לכלל סרט שלם. הסיבה? אולי משום שקולנוע מעולה הוא רק אותו קולנוע שמצליח לעורר בצופה... (המשך)
m049p002_m049p002-2_FI_1

המציאות הקפואה של המצלמה

ספרה של סוזאן סונטאג על ״הצילום כראי התקופה״ מיקד את תשומת הלב למכשיר מרתק זה שמצא לו תוך זמן קצר יחסית אחיזה איתנה בתחומים רבים ומגוונים של הפעילות האנושית כמדיום אמנותי, תעודי, מסחרי, חברתי ואינטימי.... (המשך)
m047p002_m047p002-5

“שלוש נשים”

סרטו של רוברט אלטמן, "שלוש נשים״, דן כתהומות הבדידות, הניכור וחזרות של האדם, בלשון סימבולית ואפופת מסתורין הוא נמנה עם אותו סוג סרטים, הנעים בתנועה מתמדת בין קטבי ההזייה והמציאות האלגורי והקונקרטי, החלום והערות, המשל... (המשך)
m046p002_m046p002-4

מאבק, כשלון ומות

ארבעה סרטים המעלים נושאים שונים זה מזה בכל מובן אפשרי כמעט. הראשון הוא שיר הלל לטבע ולאנשים ברי־לבב החיים בתוכו. השני מציג את הניוון, הכיעור והטמטום האנושי, אשר בבולמוס תאוותיו איבד יכולתו לאהוב. השלישי מגולל... (המשך)
m039p002_m039p002-4

האמנות כפשר של המצב האנושי

סרטיו של ברגמן מעלים אצל רבים את השאלה שמא מיצה יוצר גדול זה את עולמו המיוחד וכמו גיבוריו הוא שב וחוזר על עקבותיו במעגלים העקרים של האין-מוצא. הרגשה זו מקורה בתפישה מוטעית של המוטיב והאינטרפרטציה... (המשך)
m038p002_m038p002-4

ניכור ואמפטיה בקולנוע

אך סרטים ספורים זכו לפרסום שזכה להם "התפוז המיכני", בין השאר בזכות הטיפול המנוכר והמסוגנן באלימות. אך דומה שמה שבמיוחד מיכני בסרטו של קובריק הוא אופן טיפולו בניכור, המופעל בצורה סכימטית על תוכן רגשי. אצל... (המשך)
image0000

הקונפורמיזם כחולי ב”הקונפורמיסט” של ברטולוצ’י

סרטו של ברנרדו ברטולוצ׳י הוא מן הסרטים החשובים והמענינים שהוצגו בשנים האחרונות, אך גם מן היותר שנויים במחלוקת. האם עוסק סרט זה בתאור המכניזם הפנימי של הפשיזם, של השנאה ושל הרע האנושי ו או אולי... (המשך)
m033p013_m033p013-1_FI

מוות בוונציה

על המנגנון החמקמק של הארוס, הלובש צורות עדנה מופלאות של כמיהה ליופי עליון ... (המשך)
m032p007_m032p007-1-FI

BLOW-UP

סרטו של אנטוניוני, Up־Blow, כמיטפורה מקסימה של הינתקות האדם המודרני מהממשות של הדברים וקיומו בעולם של מראות המשקפות את בבואת הדברים. כושרה המופלא של המצלמה (שלא כמסרטה) לעקור קטע זעיר של המציאות מתוך רצף הזמן... (המשך)
image0000

ההודאה

— סרטו של קוסטא גבראס על פרשת משפטו של ארתור לונדון. נסיונו של הבמאי ליצור אפקט תיעודי ע"י חיקוי המציאות — הצלחה או כשלון ? רשימה על המציאות הפיקטיבית של הסרט כנגד המציאות הממשית. ... (המשך)
בדיקה קפשן בבודי

אהבה בתוך שעון חול

- על אהבתם המפותלת של שלושת גבורי סרטו של פרנסוא טריפו - ז'ול וג׳ים, שהוקרן בקולנוע פריז, תל־אביב.... (המשך)
image000

על מה הבושה ב”בושה”?

ברגמן על העימות הברוטלי בין ערכי הרוח ליצר הקיום... (המשך)
m027p017_m027p017-1_FI

אלווירה מדיגן

אהבת האוהבים, מנוסתם מפני החברה ושימת קץ לנפשם, משמשים עילה לבמאי השוודי, בו ווידרברג להציג את האידיאה הנצחית של האהבה הרומנטית. בעולמה של אידיאה זאת אלווירה מדיגן לעולם אינה מתה, כי אם פושטת ולובשת צורות,... (המשך)
m026p020_m026p020-3-FI

פרסונה

מוקד אור מסנוור מתפשט אט־אט ע״פ מסך הקולנוע, מלווה שריקה חדה הגוברת ומתעצמת לצפירה מחרישת־אזניים. כך נפתח סרטו של הבמאי־תסריטאי השוודי אינגמר ברגמן — ״פרסונה״ (הוצג בבתי קולנוע ״פריז״, תל־אביב, ו-״רון", ירושלים), אולי המופלא והמורכב... (המשך)