|
“444” הקדומה בגולגולות האדם
כתבה
(פורסם באפריל, 1995)
בתחום:
ביולוגיה
אחד ממסעי המחקר האחרונים של פרופ' יואל רק באתיופיה הניב תגלית שהיא הגשמת חלום של כל פליאונטולוג החוקר את שאלת מוצאו האבולוציוני של האדם. ברוב כתבי העת המדעיים היא הוכרה כאחד ההישגים המדעיים החשובים ביותר... (המשך)
|
|
על היבטים אתיים ביחס לבעלי חיים
כתבה
(פורסם באפריל, 1994)
בתחום:
פילוסופיה
היחס לבעלי חיים עוצב, לפחות בתרבות המערבית, על יסוד כתבי הקודש, ובמיוחד על ספר בראשית, שבו עוברים כל בעלי החיים לפני אדם הראשון, והוא מורשה לרדות בהם. אלא שאדנותו של האדם מרוסנת על ידי מצוות... (המשך)
|
|
מהקוף לאדם
כתבה
(פורסם בנובמבר, 1989)
בתחום:
אנתרופולוגיה ביולוגיה
אבות האדם התפתחו משימפנזים שנטשו את היערות ועברו לחיות במישורי הסוואנה. החלפת תפריטם מפירות יער למזון צמחי קשה יכלה להסתכם בשיווי המישנן ומערכת הלעיסה בלבד, כפי שאירע הדבר לבבונים שיצאו אף הם מן היער לסוואנה.... (המשך)
|
|
אחדות הטבע והיקום
כנס מחשבות בעל פה
(פורסם בנובמבר, 1988)
בתחום:
ביולוגיה
התא החי הוא מערכת מאורגנת, שכל חלקיה וכל התהליכים החלים בה מכוונים להשגת התכלית הראשונית של כל אורגניזם חי, הלא היא הקיום האינדיווידואלי. בכל תופעות החיים מתגלה התכליתיות כתכונה דומיננטית, המטביעה את חותמה על המבנה... (המשך)
|
|
האם התהליך האבולוציוני מובן?
כתבה
(פורסם באוקטובר, 1981)
בתחום:
ביולוגיה
האם הצטברות הדרגתית של שינויים זעירים, נוסח תורתו של דארווין, יכולה להסביר הופעתם של איברים מורכבים כמו העין, או המעבר הבעייתי מביצה של דו־חיים לביצה של זוחלים, או היווצרותם של מינים חדשים? אם־כן, מדוע אין... (המשך)
|
|
סוציוביולוגיה הטבע שבאדם
כתבה
(פורסם באוקטובר, 1981)
בתחום:
אנתרופולוגיה ביולוגיה מדעי חברה סוציו-ביולוגיה
הסוציוביולוגיה הוא ענף מדעי חדש יחסית, המבקש לאחד בתוכו תחומי מחקר שונים שעסקו בנפרד בעיצובם ובהתפשטותם של תכונות, מנהגים והתנהגויות חברתיות של בעלי חיים, תוך נסיון לאתר את השורשים הגנטיים־אבולוציוניים שלהם ולזהותם כמוצרים של הבירור... (המשך)
|
|
מתמטיקה ומדעי המחשב
כתבה
(פורסם ביוני, 1968)
בתחום:
טכנולוגיה מתמטיקה
עידן המחשבים, הנכנס כעת לעשורו השלישי, צופן לנו שינויים מסויימים בשיטות, במטרות ובבעיות העומדות לפנינו. ברצוני לדון על כמה מן האימפליקציות המדעיות הנובעות מתמורה זאת שבפתח.... (המשך)
|