מחשבותשאיזכרו את:עמנואל קאנט(14)

m068p003-1

בין פילוסופיה למדע

מהם היחסים בין מדע לפילוסופיה? האם הם דו־סטריים? האם הם מפרים זה את זה? רבים סבורים כי השפעות בין-תחומיות הן בלתי נמנעות, משום שקשה להציב גבולות חדים בין תחומים. למשל, האם השאלה בדבר היווצרות היקום... (המשך)
m067p003_m067p003-1

דת ללא מטאפיסיקה!?

הפילוסופיה הדתית של ליבוביץ היא מהפכנית. ליבוביץ המדען וההוגה הגדול הושפע עמוקות מן הפוזיטיביזם הלוגי. זרם פילוסופי זה ביקר את המטאפיסיקה בטענה שאין היא ניתנת לאימות - לא לוגי ואף לא אמפירי - ועל כן... (המשך)
m066p003-1

על היבטים אתיים ביחס לבעלי חיים

היחס לבעלי חיים עוצב, לפחות בתרבות המערבית, על יסוד כתבי הקודש, ובמיוחד על ספר בראשית, שבו עוברים כל בעלי החיים לפני אדם הראשון, והוא מורשה לרדות בהם. אלא שאדנותו של האדם מרוסנת על ידי מצוות... (המשך)
m065p004_m065p004-1

שיחה עם ישעיהו ליבוביץ

במלאות 90 שנה לפרופ׳ ישעיהו ליבוביץ, הוא מתראיין ל״מחשבות" על מכלול נושאים, שדי בהיקפם כדי להעיד על ייחודו כהוגה ואיש אשכולות. ליבוביץ גורס שתורת הקוואנטים כפויה על הכרתנו, למרות שהיא מציגה לנו קשרים פונקציונליים בין... (המשך)
m065p005_m065p005-1

הדבר כשלעצמו

מעבר לתכונות הפיסיקליות של העצם הנקלט בחושינו ולתמונתו הרשומה בהכרתנו, אומר דוד טולדנו, מצוי "העצם כשלעצמו", המייצג את מהותו האמיתית, האובייקטיבית והבלתי תלויה בחושינו ובהכרתנו. המחבר מתפלמס עם האסכולות הפילוסופיות שניסו להתמודד בחוסר הצלחה עם... (המשך)
BEIN_UVDOT_LAEMET_FEATURED

בין עובדות לאמת

האם עובדה ואמת הן מלים נרדפות? מדוע המושג עובדה מתקשר עם המושג ודאות, ואילו המושג אמת מתקשר לפעמים עם מידה של אי ודאות? השאלה "מה יהיה הסוף?", אומר עמוס עוז, היא הנפוצה ביותר אצלנו. האם... (המשך)
determinism_vechofesf_ratzon_featured

דטרמיניזם וחופש הרצון

על פי ההשקפה הדטרמיניסטית מתקיימת ודאות מלאה לגבי אירועים בעתיד, שכן בכל רגע קיים רק עתיד אחד אפשרי מבחינה פיסיקלית. האי דטרמיניזם, לעומת זאת, קובע שבכל רגע ורגע נתון יש אפשרות פיסיקלית ליותר מעתיד אחד,... (המשך)
FI

זמנים ישנים וחדשים

את הניסיון להגדיר את הזמן כמושג חיצוני, הקשור עם תנועה ועם מדידה של מאורעות מחזוריים, אומר פרופ׳ פונקנשטיין, אנו חבים כנראה לאריסטו. ואילו מושג הזמן הפנימי־חווייתי, המאופיין בייחודה של החוויה ולא בחזרה של מאורע על... (המשך)
m059p004_m059p004-1

תולדות היופי במערב

בניגוד לאפלטון, שראה ביופי בבואה ראשונה של האידיאה של היופי, הכיר אריסטו באוטונומיה של היפה. הוא ראה בדחף למצוא עונג בצורות הרמוניות ובדחף ליהנות מחיקוי מושלם את המקור של כל האמנויות היפות. פרופ׳ מנחם ברינקר... (המשך)
m055p002_m055p002-1

הוודאות האבודה של הטבע והאחדות הקוואנטית

לידתה של מכניקת הקוואנטים בשנות ה-20 של המאה הזאת חוללה מהפכה אדירה בפיסיקה ובתפיסתנו האינטואיטיבית את המציאות הפיסיקלית. האי־ודאות המובנית בעולם התת-אטומי קבעה גבול סופי ליכולתנו לרעת את הטבע באורח שלם ומלא. מכניקת הקוואנטים שמה... (המשך)
m055p002_m055p002-6

על דברים שאנחנו מבינים שלא ניתן להבינם

לרגל מלאות 85 שנה לפרופסור ישעיהו ליבוביץ נערך לכבודו סימפוזיון באוניברסיטת תל־אביב. מבחינת ״מחשבות״ ציין היובל קשר בן עשרים שנה עם פרופסור ליבוביץ. הרשימה המובאת בגיליון זה כוללת את ההרצאה שנשא עורך ״מחשבות" בסימפוזיון על... (המשך)
m045p002_m045p002-4

הפילוסופיה והשאלה המוסרית

למן הופעתם על במת ההסטוריה נטלו הפילוסופים על עצמם לפסוק בשאלות מוסריות על־פי משפטו האובייקטיבי של השכל. אלפי שנים ועשרות משנות פילוסופיות - שכל אחת מהן מתיימרת לתשובה הכוללת, המלאה והסופית לתהיות המוסריות... (המשך)
m042p002_m042p002-4

התפתחות המדע מפילוסופיה חד-ערכית לרב-ערכית

במשך 250 שנה בקירוב שלט בכיפה חזון מלהיב ומרגש, לפיו מתקדם המדע לאמת בתהליך רצוף ובלתי פוסק, וכי כל שנדרש כדי להבטיח תהליך זה הוא איסוף שקדני של העובדות — ללא דעות קדומות. מאמרו של... (המשך)
m031p001_m031p001-30a

לחנך ל- או לחנך את

שיחה עם הסופר יזהר סמילנסקי על ״מהו חינוך״. האם חינוך זה תוכן או זה אופן ? האם אפשר ומותר לחנך אדם למשהו, או יש לחנכו כך שיהיה בן חורין בשימושי האנושיות שלו.... (המשך)